דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה, איך ומה? 

מאת    [ 22/09/2009 ]

מילים במאמר: 579   [ נצפה 4295 פעמים ]

1. מה?- השאלה הראשונה אותה אנו שואלים לפני שאנו יוצאים לעשייה כלשהי (עשייה לעניינינו יכולה להיות פעולה פיזית, אמירה, תגובה לסיטואציה או לאמירה של אדם אחר וכו'). מה אנו רוצים להשיג, מה המטרה שלנו? מבלי לדעת מה המטרה שלנו ומה אנו מבקשים להשיג בעקבות אותה עשייה, קלושים הסיכויים שלנו להגיע למקום כלשהו. דמיינו את עצמכם עולים למכונית ופשוט מתחילים לנסוע מבלי לדעת מה יעדכם ולאן ברצונכם להגיע. מהר מאוד תמצאו את עצמכם מבולבלים, מפוחדים ותקועים. אין סיכוי להגיע למקום מסוים אם מלכתחילה איננו יודעים לאן ברצוננו להגיע ומה ברצוננו להשיג.
2. איך?- לאחר שהגדרנו לעצמנו מה אנו מבקשים להשיג בעקבות אותה עשייה, עלינו לענות לעצמנו על השאלה השנייה. איך? איך אני מתכוון לבצע את אותה עשייה ולהשיג את מה שאני רוצה? מה אני הולך לעשות? מה יהיו צעדיי? שאלת האיך? היא בעצם השאלה המכוונת אותנו לתכנית העשייה שלנו ודרכי הפעולה שלנו.
עד כאן הכול נפלא. אנו יודעים מה אנחנו רוצים ואפילו בנינו תכנית שמפרטת איך נשיג זאת. אז מה בכל זאת לא מסתדר כאן? רוב האנשים מתמקדים בשאלות מה? ואיך? וכמעט שאינם מייחסים חשיבות לשאלה השלישית הבאה בתור - למה? דבר זה מוביל בסופו של דבר להליך עשייה לקוי וכך כמובן לתוצאות בלתי רצויות של תקיעות, תסכול ומרמור.
בואו נמשיך ונבין תחילה את משמעותה של שאלת הלמה:
3. למה?- אנו כבר יודעים מה ברצוננו להשיג ולאן ברצוננו להגיע, אנו יודעים איך להשיג ואיך לפעול וכעת נותרה שאלה אחת ואחרונה שעדיין פתוחה. שאלה זו הינה השאלה החשובה ביותר בכל התהליך והיא: למה? למה אני רוצה להשיג את אותה מטרה? למה אני בכלל רוצה להגיע לאותו המקום? למה אני רוצה לפעול בדרך שבחרתי? למה? שאלת הלמה היא בעצם הגדרת החזון שלנו, וללא חזון, איך נוכל לצאת לדרך?

אחת הבעיות המרכזיות אם כן, שעולות אצל רוב האנשים היא לא העובדה שבדרכם הם אינם שואלים את 3 השאלות החשובות הללו, אלא הסדר שבו הם שואלים את השאלות ואת החשיבות שהם מייחסים לכל אחת מהן.



אסביר דרך 2 דוג':
1. אדם מסוים מרגיש "חנוק" מבחינה כלכלית ומבקש לשנות את המצב. השאלה הראשונה שישאל את עצמו היא מה? מה אני רוצה להשיג בכדי לשנות ולשפר את מצבי? לצורך הדוגמה, נניח כי מתוך מס' אפשרויות התשובה שיענה לעצמו תהיה: לקבל העלאה במשכורת. כעת ישאל את עצמו אותו אדם איך? איך אני הולך להשיג את אותה העלאה במשכורת? ייתכן כי יחשוב גם כאן על מס' אפשרויות אך בסופו של דבר יבחר בפתרון אחד שכרגע נניח כי הוא: ליזום שיחה עם הבוס ולבקש העלאה. כעת נותרה לנו שאלה אחת פתוחה והיא-למה? למה לי לשפר את מצבי הכלכלי? למה אני רוצה ללכת ולבקש העלאה? חשוב להבין כי אם אותו אדם לא יראה לפניו עוד בתחילת הדרך את התשובה לשאלת הלמה שלו, אין הוא יכול לצאת לדרך העשייה במלוא עוצמתו. כאשר יראה לפניו את הלמה( נניח את ילדיו וכמה שהוא רוצה לחסוך עבורם כסף ללימודים) שום דבר לא יוכל לעמוד בפניו בדרכו.
זכרו:
כשהלמה הוא עוצמתי האיך פשוט הופך לקל!!!

2. שאלו את עצמכם האם תוכלו לרוץ קילומטר כשעל גבכם שק חול במשקל 20 ק"ג? התשובה שלכם, תהיה אשר תהיה, בוודאי לא תהיה מוחלטת כמו שהיא הייתה אם היו אומרים לכם ששק החול הוא בעצם ילדכם הקטן הזקוק נואשות לטיפול רפואי בבית החולים הנמצא קילומטר מכם... גם כאן, הלמה עושה את כל ההבדל לאיך אני פועל.

לסיכום,
בכל רגע ורגע עליכם למצוא את הלמה שלכם. הלמה שלכם הוא מקור העוצמה שלכם, הלמה שלכם יכוון לכם ואתכם לעבר מה שאתם רוצים להשיג ויסייע לכם בהגדרת האיך להשיג זאת.
שאלו את עצמכם מעתה בסדר הבא:
1. למה?(החזון שממנו אני יוצא)
2. מה?(הגדרת המטרה בצורה ברורה ומדידה)
3. איך?(פירוט דרכי הפעולה שלי)
רז אוחנה
מאמן אישי ועסקי
www.nemalacoach.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב